måndag 10 oktober 2011

Den digitala klyftan i Hylte är en demokratifråga

En beskärd bild av min kamomillrabatt
När jag vill ha en avkopplande sysselsättning så brukar jag knoppa av kamomillen, som sprudlar fram i min trädgård. Den örten är en sådan gåva - rogivande och anti-inflammatorisk. Luktar en speciellt "vänlig" doft (om en doft nu kan vara vänlig...). I skrivande stund ska jag göra en kopp te, för att lugna nerverna och hämma förkylningen inför resan till Hylte. Förra måndagen var det nämligen nio deltagare och fem fungerande datorer. Det blev att "trolla med knäna" - ett stressmoment med ihållande lågt hälsotillstånd, för min del. Men kamomillen är noppad och klar och redo för att bryggas i förebyggande digitalt syfte.

Människor är underbara ändå. Teknikproblem är underordnat samhörigheten och det stora nöjet att få skratta - i alla lägen. Någon skrek i förtvivlan - men överlag tog deltagarna det förhållandevis lugnt. Att få jobba i par och hjälpas åt med vår datoranpassade studieplan, tog fram det lilla gemytliga smajlet hos de flesta.

Vi har nu i alla fall upptäckt att denna allmänna datasal i Hylte behöver utbildningsanpassas och uppdateras, för framtida datacirklar. Det är framförallt viktigt att deltagarna kan föra över- och spara sina alster och bilder på ett usb, eller direkt på datorerna. Bra är också om det kan vara i en miljö som rent strukturellt känns igen från hemmadatorerna (med mappar som mina dokument och mina bilder). I sådana här "krångel-situationer" är det lätt att deltagarna blir besvikna, men vi understryker för deltagarna att denna cirkel är första steget mot förbättring...

Utbildningssektorn och hylteborna kan nu börja arbeta på bredare front, för att få fram en fungerande datapark för vuxenbildningen. Jag har inte sett någon statistik än, men genom konversation med deltagarna, hyltebor inom föreningslivet och egen intuition, så verkar det som om hylteborna, behöver ett datalyft inom kort. Den digitala klyftan är ju nu på väg att bli en demokratifråga.

En harmoniserande skål för ett litet steg i taget, på kamomillens vis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar